سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شستشوی لکه گوجه فرنگی از روی فرش و موکت

 

گوجه فرنگی یکی از پرخاصیت‌ترین خانواده صیفی‌جات است که سلامتی را برایتان به ارمغان می‌آورد. این صیفی‌جات پرخاصیت گاهی می‌تواند بلای جانتان شود، بله، کافیست مقداری از آن برروی فرش یا موکتتان بریزد و لکه‌های مقاومی به وجود بیاورد  .

در صورت ریختن گوجه فرنگی برروی فرش یا موکت می‌توانید از مراکز قالیشویی معتبر کمک بگیرید. البته برخی ترفند‌های خانگی خاص نیز وجود دارد که استفاده از آنها منجر به تمیزشدن قالی‌تان می‌شود. اما آیا می‌دانید که این ترفند‌ها چه هستند؟

با به کارگیری ترفند‌های خانگی دیگر نیازی به مراجعه به مراکز شستشوی فرش نخواهید داشت. این ترفند‌ها به‌قدری کاربردی هستند که در اغلب موارد تمام لکه‌ها را از بین می‌برند و فرشتان را مثل روز اول پاکیزه می‌کنند.

معرفی بهترین روش های شستشوی لکه گوجه فرنگی از روی فرش و موکت

بهترین روش‌ها برای شستشوی لکه گوجه فرنگی از روی فرش و موکت عبارت هستند از:

·         برداشتن گوجه فرنگی با قاشق

اگر همان ابتدای ایجاد لکه گوجه فرنگی‌ها را با قاشق از سطح قالی جمع کنید، احتمال بروز لکه‌های پایدار کمتر می‌شود؛ بنابراین در صورت استفاده از هر یک از روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم، ابتدا مواد را با قاشق بردارید.

·         استفاده از سرکه سفید

یکی از بهترین ترفند‌های خانگی برای از بین‌بردن لکه گوجه فرنگی استفاده از سرکه سفید است. این ماده را با آب سرد مخلوط کرده و سپس برروی لکه موردنظرتان بکشید. در اغلب موارد با همین ترفند ساده لکه‌ها کاملاً پاک می‌شوند.

·         استفاده از شامپو

یک برس قالیشویی یا اسفنج زبر تهیه کنید. اکنون مخلوطی را که از مایع ظرفشویی با شامپو فرش به وجود آوردید به‌واسطه اسفنج یا برس روی قالی بکشید. این شوینده‌ها با دارا‌بودن مواد شیمیایی مخصوص در سریعترین زمان آلودگی‌ها را از بین می‌برند.

مراکز قالیشویی آنلاین عمده کارشان با شامپو‌های مخصوص است که سرسختترین لکه‌ها را از بین می‌برند؛ بنابراین اگر از این ترفند نتیجه نگرفتید، همین حالا وارد وب‌سایت قالیشویی‌های آنلاین شده و از خدمات آنها استفاده کنید.

·         آمونیاک

آمونیاک یکی از مواد خطرناک شیمیایی است که برای بدن انسان ضرر زیادی دارد؛ بنابراین در استفاده از آن حواستان را جمع کرده و حتماً دستکش بپوشید. برای استفاده از این ماده یک قاشق غذاخوری از آن را با نصف فنجان آب سرد ترکیب کنید. برخی برای تأثیرگذاری بیشتر سفیدکننده‌های کلر را با آمونیاک ترکیب می‌کنند که بخار حاصل از این مواد خطرناک بوده و تهیه آن را پیشنهاد نمی‌دهیم.

بعد از اینکه آمونیاک را برروی لکه‌ها کشیدید، حتماً فرش را شستشو دهید. برای شسشتو می‌توانید تشتی در ناحیه لکه زیر فرش بگذارید، سپس از قسمت بالا شروع به آب ریختن کنید و همزمان با دستتان برروی لکه بکشید تا مواد داخل الیاف قالی به‌طور کامل خارج شوند.

بعد از اینکه آلودگی‌ها را شستید، یک حوله خشک و نرم برروی قسمت نم‌دار قالی بگذارید تا رطوبت اضافه را بگیرد. اکنون اجازه دهید که خیسی به جا مانده با دمای محیط خشک شود. البته در این زمینه امکان استفاده از پنکه را نیز دارید تا زمان خشک‌شدن به حداقل برسد.

·         استفاده از نوشابه

نوشابه نیز قدرت بالایی در پاک کنندگی دارد، منتهی باید در مقدار مصرف آن توجه داشته باشید تا مبادا لکه‌هایی از خود به جا بگذارید. شما می‌توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری مقداری نوشابه را برروی لکه بریزید. اکنون روی ناحیه موردنظرتان به آرامی دستمال بکشید.

استفاده از آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه نیز تأثیرگذاری بالایی در از بین‌بردن لکه‌های مواد غذایی به‌خصوص گوجه فرنگی از روی قالی دارد. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری از این ماده را با 3 قاشق غذاخوری آب سرد ترکیب کنید. اکنون مواد را برروی لکه‌ها بریزید و اجازه دهید که به بافت فرش نفوذ کنند.

یک حوله سفید برروی ناحیه موردنظرتان بگذارید و اجازه دهید که 30 دقیقه سپری شود. البته در طی این مدت هرچند دقیقه یک بار با مشاهده لکه‌ها مطمئن شوید که تغییری در رنگ قالی به وجود نیامده است.

بعد از گذشت بازه زمانی ذکر‌شده ناحیه موردنظرتان را با آب سرد بشویید. با انجام همین کار ساده لکه‌ها از بین خواهند رفت.

·         استفاده از لیمو

لیمو قدرت بالایی در تمیزکنندگی دارد، برای همین پیشنهاد می‌د‌هیم که حتماً از این ماده نیز برای تمیزکاری قالی‌تان از لکه گوجه فرنگی استفاده کنید. برای به کارگیری لیمو ابتدا از یک حوله، دستمال تنظیف سفید یا حوله آغشته به آب سرد استفاده کرده و از قسمت بیرونی لکه به داخل آن به‌صورت دورانی بکشید.

لیمویی را از وسط برش داده و یک قسمت آن را برروی لکه‌ها بکشید. بعد از انجام این کار کمی آب برروی قالی بریزید و سپس با یک حوله خشک رطوبت آن را بگیرید. بعد از استفاده از این روش و خشک‌شدن فرش متوجه می‌شوید که بیشتر لکه‌ها از بین رفته‌اند.

نکته هایی برای شستشوی لکه گوجه فرنگی از روی فرش و قالی

شما باید در تمیزکاری لکه‌های گوجه فرنگی از روی قالی به‌برخی نکته‌های مهم توجه داشته باشید:

·         در صورت سخت‌شدن لکه‌ها استفاده از روش‌های خانگی خیلی تأثیرگذار نیست، بنابراین حتماً به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید.

·         در کشیدن قاشق یا چاقو برروی قالی برای برداشتن مواد گوجه فرنگی دقت کنید تا مبادا به الیاف آن آسیبی برسانند.

·         از پارچه‌های زبر برای تمیزکاری استفاده نکنید، چون احتمال آسیب‌رساندن به الیاف قالی را دارند.

·         تمام روش‌ها را به یک باره استفاده نکنید. ابتدا یک روش را به کار بگیرید، سپس اگر به نتیجه نرسیدید، از روش‌های دیگر استفاده کنید.

·         برخی قالی‌ها در برابر مواد شوینده یا حتی مواد طبیعی حساسیت دارند، بنابراین قبل از تمیزکاری مقداری از مواد را در قسمت پنهانی از فرش بریزید. اگر تغییر رنگ یا مشکلی مشابه به وجود نیامد، لکه‌ها را تمیزکاری کنید.

·         برخی فرش‌ها با الیاف خاص مثل ابریشم آسیب‌پذیر هستند و باید با تکنیک‌هایی خاص آنها را بشویید. از آنجا که در شستشوی این قالی‌ها باید به نکته‌های مهمی توجه داشته باشید، پیشنهاد ما فرستادن آنها به مراکز قالیشویی به‌منظور جلوگیری از هرگونه مشکل است.

 

شستشوی لکه گوجه فرنگی، کاری ساده با مواد طبیعی و شوینده

شستشوی لکه گوجه فرنگی از روی فرش و موکت با استفاده از مواد طبیعی و شوینده کاری ساده و راحت است. شما می‌توانید از هر یک از این روش‌ها به‌صورت مجزا استفاده کرده و بیشترین نتیجه را بگیرید. توصیه می‌کنیم که در صورت نتیجه‌نگرفتن هرچه سریعتر قالی را به مراکز شستشوی فرش بفرستید تا مبادا لکه‌ها ماندگار شده و روی زیبایی ظاهری فرشتان تأثیر منفی بگذارند. مراکز حرفه‌ای قالیشویی در سریعترین زمان مامورین خود را به محل اعزام و قالی را دریافت کرده و در مدت زمان کوتاهی می‌شویند تا مبادا آسیبی به بافت آن وارد شود.